modigi | مشاوران دیجیتال , مشاوره دیجیتال , مشاوره رایگان مشاوره با هزینه کم , مشاوره کسب و کار , مشاوره تلفنی , مشکلات نرم افزاری , مشکلات سخت افزاری , وب برندینگ , مشاوره موفق

مشاورین دیجیتال در هر ساعت از شبانه روز آماده پاسخگویی به سوالات و مشکلات شما هستند.
  • اینستاگرام
  • تلگرام
  • توییتر
  • facebook

تجارت الکترونیک

تجارت الكترونیكی عبارت است از فرآیند مبادله کالا در اینترنت و یا به طور کلی مجموعه فعالیت هایی که افراد و یا بنگاه ها برای رسیدن به نتیجه مطلوب در شبکه های رایانه ای انجام می دهند «توربان» یكی از صاحبنظران عرصه تجارت الكترونیك كاربردها شامل بازاریابی مستقیم، جست وجوی شغل، بانكداری on Line، تجارت سیار، حراجی ها، دولت الكترونیك، خرید الكترونیكی، انتشارات on Line را بیان می کند كه این كاربردها نشان دهنده وسعت دید توربان به تجارت الكترونیك است. تجارت الکترونیک از جنبه ارتباطات عبارتند از تحویل كالاها، خدمات و اطلاعات یا پرداخت از طریق شبكه های كامپیوتری یا هر ابزار الكترونیكی دیگر.
– از جنبه فرایند ها عبارتست از انجام الكترونیكی فرایندهای كسب و كار از طریق شبكه و جایگزینی اطلاعات به جای فرایندهای فیزیكی.
– از دیدگاه خدمات، ابزاری است برای ابلاغ تمایلات دولت، شركت ها، مصرف كنندگان و مدیران همراه با كاهش هزینه ها در ارائه خدمات، افزایش سرعت در ارائه خدمات و بهبود كیفیت ارائه خدمات.
– از دیدگاه آموزش عبارتست از فراهم كردن امكان آموزش on Line و امكان تحصیل در دانشگاه ها و دبیرستان ها و سازمان ها.
– از دیدگاه جامعه، تجارت الكترونیكی این امكان را فراهم می كند كه اعضای جامعه بتوانند بهتر یاد بگیرند و با یكدیگر همكاری كنند. بنابراین تجارت الكترونیكی طیف وسیعی از كاربردها و مفاهیم را در بر می گیرد.

تجارت الکترونیک

● مراحل تكاملی تجارت الكترونیك

مراحل تكاملی تجارت الكترونیك شامل مراحل سه گانه است كه در مرحله اول باید زیرساخت های تكنولوژی، اقتصادی، اجتماعی و قانونی ایجاد شود. در مرحله دوم پس از ایجاد زیرساخت ها، تجارت الكترونیكی مبنا قرار می گیرد.
فرایندها چه در محیط كسب و كار بنگاهی و چه در محیط كسب و كار كشوری بهبود پیدا می كند و به روز می شود، به عبارت دیگر فرایندها، اصلاح و الكترونیكی می شود.
مرحله سوم یعنی انعقاد كامل تجارت الكترونیكی در كشور كه در آن متغیرها متحول می شود و منافع تجارت الكترونیكی در عرصه اقتصاد بروز می كند.

● مدل های تجارت الكترونیك

مدل های تجارت نوع اول و مدل های نوع دوم ضرورتاً با شیوه تجارت سنتی همراه است. در این مدل ها فروشگاه های الكترونیكی وجود دارد. در این تعاریف «بازار» دسته سوم نیز وجود دارد.
در مدل های تجاری نوع دوم، افزایش ارزش از طریق مدیریت اطلاعات و غنی سازی مشاغل فقط از طریق اینترنت شكل می گیرد. در اینجا فقط بازارهای مجازی شكل می گیرد و خدمات زنجیره ارزش یكپارچه می شود. زنجیره ارزش و بسترهای همكاری واسطه گری اطلاعات و خدمات، اعتمادسازی و دیگر خدمات هم كاملاً به وجود می آید. البته بحث امنیت و نحوه تشخیص هویت، مقوله مفصلی است كه باید در این جریان اتفاق بیفتد و متأسفانه در حال حاضر این مسأله یكی از موانع جدی است.

● مزایای تجارت الكترونیكی

۱) تجارت الكترونیكی فرصت های جدیدی را ایجاد می كند و مقیاس ها را دچار تحول می كند
۲) تجارت الكترونیكی این فرصت را فراهم می كند با كمترین امكانات بیشترین فرصت ها را در عرصه بازاریابی پیدا كنیم و تجارت الكترونیك محدودیت ها و مشكلات پیش روی بازاریابی را از بین می برد.
۳) برداشتن موانع در بحث توسعه صادرات از مزیت های دیگر تجارت الكترونیك است.
۴) واكنش سریع در مقابل مشتری و برقراری ارتباط به صورت on Line
۵) بنگاه تولیدی با سرعت می تواند علایق را با سلایق منطبق كند و به بهبود ساختار خود كمك كند.
۶) كاهش هزینه های بالاسری در ارتباط با نگهداری كالا
۷) بهبود متغیرها در مقیاس خرد و كلان

● برخی مشكلات پیش روی كشور ما در زمینه تجارت الكترونیك

۱) عدم آموزش در زمینه كار جمعی كه این موضوع هم در سطح ملی و هم در سطح جهانی كشور ما را دچار مشكل كرده است.
۲) تا هنگامی كه سیستم پولی الكترونیكی وجود ندارد تجارت الكترونیك امكان تحقق ندارد.
۳) نبود نگاه كارشناسی و نهادینه نشدن آن نسبت به تجارت الكترونیكی و نمونه آن سیاست حجم فروش بالا در قبال اخذ سود كم به ازای هر واحد كه در این نوع تجارت مطرح می باشد.
۴) دور بودن فضای آموزشی در دانشگاه ها و مدارس از واقعیت های جامعه به صورتی كه ما به فرزندان خود، علوم و ریاضی درس می دهیم؛ ولی درس پیشگیری از وقوع حادثه برای دانش آموزان در مجموعه دروس منظور نشده است. به عبارت دیگر آموزش های ما در زمینه مدیریت و رشته های دیگر، واقعیت های جامعه را نمی بیند.

مراحل بهره‌برداری از تجارت الكترونیكی

الگوی ساده ایجاد الكترونیكی از نوعB2C به شرح زیر است
الف) ایجاد فروشگاه الكترونیكی با توانایی‌های مورد نیاز (یك وب‌سایت با آدرس مشخص و به صورت مشتری‌پسند)؛
ب) انجام تبلیغات، مثلاً با بهره‌گیری از موتورهای جستجو یا غیره؛
ج) سفارش خرید به صورت الكترونیكی با استفاده از سبد مجازی، ارسال نامه به روش پست الكترونیكی یا تكمیل و ارسال فرم‌های الكترونیكی؛
د) پرداخت (توسط كارت اعتباری یا بدون استفاده از كارت اعتباری)؛
هـ) تحویل كالا یا خدمات (به صورت فیزیكی و یا برای محصولات دیجیتال به وسیله اینترنت)؛
و) خدمات پس از فروش.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 9 =