modigi | مشاوران دیجیتال , مشاوره دیجیتال , مشاوره رایگان مشاوره با هزینه کم , مشاوره کسب و کار , مشاوره تلفنی , مشکلات نرم افزاری , مشکلات سخت افزاری , وب برندینگ , مشاوره موفق

مشاورین دیجیتال در هر ساعت از شبانه روز آماده پاسخگویی به سوالات و مشکلات شما هستند.
  • اینستاگرام
  • تلگرام
  • توییتر
  • facebook

ولو در حال ساخت سه بازی «کامل» واقعیت مجازی است

d020ff1a-fbfb-4120-bf4c-29ee71be1c02

شرکت ولو در حال حاضر روی ساختن سه بازی VR کار می‌کند که قرار نیست صرفاً بازی‌های ساده و رایگان واقعیت مجازی باشند. با تک‌شات همراه باشید.

گیب نیوئل، رئیس کمپانی ولو به تازگی در نشستی که با رسانه‌ها در مقر اصلی این شرکت واقع در شهر بلویو ایالت واشنگن آمریکا داشته، این موضوع را برای وبسایت Eurogamer تایید کرده است. وقتی از ایشان درباره‌ی نمونه‌های اولیه هدست واقعیت مجازی اچ‌تی‌سی وایو سوال شد، در جواب گفتند که وقتی حرف از سه بازی واقعیت مجازی می‌زنند منظورشان یک تجربه ی ساده نیست بلکه سه بازی «کامل» VR است.

اگرچه آقای نیوئل نکته‌ی دیگری از این سه بازی را فاش نکرده اما اذعان داشته که این بازی‌ها با استفاده از موتور‌های بازیسازی Unity و Source 2 در حال ساخت هستند:

سوالی که ممکن است برای خیلی‌ها پیش بیاید این است که چه توجیهی وجود دارد که کمپانی ما به توسعه‌ی سخت افزار بپردازد؟ کاری که ما در حال حاضر می‌توانیم انجام دهیم این است که همزمان با ساخت سخت افزار، به توسعه‌ی نرم افزار هم بپردازیم. این نکته‌ای است که شیگرو میاموتو هم همیشه اذعان داشته است. او همواره توانایی این را داشته که موازی با طراحی بازی، به طراحی دستگاهی که بازی را اجرا می‌کند هم فکر کند و ما هم همین رویه را در پیش گرفته‌ایم. احساس ما این است که این موضوع به ما کمک می‌کند تجربه‌ی سرگرمی به مراتب بهتری را برای مردم فراهم کنیم.

نیوئل تأکید می‌کند که تکنولوژی VR یک حربه‌ی تبلیغاتی نیست بلکه یک زبان نو در قلمرو تجربه‌های مجازی است:

به نظر می‌رسد که ما برای مدت بسیار زیادی درگیر ماوس و صفحه کلید بوده ایم در حالیکه امکان فراهم آوردن یک تجربه‌ی بسیار جذاب‌تر برای گیمر‌ها همواره پیش چشممان بوده است. ما فقط باید دایره‌ی توانایی‌هایمان را گسترده‌تر کنیم تا به آن دست یابیم. اما بستر سخت افزاری تنها نکته‌ای که این میان وجود دارد نیست؛ بلکه موضوع اصلی ساختن بازی‌های مناسب‌تر است. مسئله‌ی مهم برداشتن گام‌های بلند‌تر با این بازی‌هاست.

به عبارت دیگر، منظور وی این است که VR باید تجربه‌ای را ارائه کند که نظیرش در هیچ جای دیگری یافت نمی‌شود:

اگر قرار بر این باشد که مردم هر محتوایی را که جا‌های دیگر یافتند در فضای VR قرار دهند، این تکنولوژی هیچ وقت به موفقیت دست نمی‌یابد. یکی از نخستین کار‌هایی که ما در این زمینه کردیم، آوردن بازی‌های Half-Life 2 و Team Fortress به VR بود که در نوع خود بسیار نوآورانه بود. این کار به منزله‌ی یک نقطه عطف واقعی بود اما مسلماً هیچ چیز وسوسه کننده ای در آن وجود نداشت؛ همانطور که هیچ کس تمایلی ندارد یک سیستم VR برای تماشای فیلم بخرد.
 

مشخص است که ولو قصد ندارد بازی‌های قدیمی خود را با تکنولوژی VR و برچسب قیمتی سرسام‌آور عرضه کند. سازندگان Half-Life در حال ساخت هر چه که باشند، قرار است بسیار جاه‌طلبانه تر این این حرف‌ها باشد.

نکته‌ی منفی این جاه طلبی ولو، ارزان نبودن نتیجه‌ی آن است. آقای نیوئل علاقه‌ای به سیستم‌های پایین‌رده‌ی VR ندارد. وی متمایل است که ببیند کیت‌های قدرتمند این تکنولوژی چه توانایی‌هایی دارند چرا که در پایان، اهمیتی ندارد که یک سیستم واقعیت مجازی چقدر مقرون به صرفه باشد وقتی دلیل قانع کننده‌ای برای خرید آن ها وجود ندارد. 

اگر همین حالا قیمت کیت‌های واقعیت مجازی را ۸۰ درصد کاهش دهید باز هم یک پیشنهاد جذاب نخواهند بود. چرا که هنوز هم هیچ نکته‌ی جذابی وجود ندارد که مردم را وادار کند ۲۰ ساعت از روز را در بازی‌های واقعیت مجازی سپری کنند. هر گاه دستاوردی کسب کنید، چیزی که میلیون‌ها مردم را نسبت به خودش هیجان زده کند، آن گاه تازه باید دغدغه‌های کاهش قیمت پیدا کنید. این موضوع یادآور آن جوک قدیمی است که می گوید کاهش قیمت نا‌به‌هنگام، مادر همه‌ی مشکلات است!
 

یکی از جسورانه‌ترین پیش بینی‌های رئیس ولو درباره‌ی واقعیت مجازی، پیشرفت شگرف تکنولوژی نمایشگر آن در حدوداً دو سال آینده است:

ما در واقع در حال گذر از این مرحله‌ی عجیبی که تصاویر VR کیفیت پایینی دارند به سمت جایی هستیم که VR از هر چیز دیگه‌ای با کیفیت تر است و نرخ بروز رسانی بالاتری نسبت به دستگاه های دیگر اعم از گوشی های هوشمند یا رایانه‌های دسکتاپ دارد. هم اکنون می‌توانید ببینید که صنعت واقعیت مجازی به سرعت در حال پشت سر گذاشتن تکنولوژی‌های دیگر در زمینه نمایشگر است. مسلماً در نسل‌های اولیه‌ی این تکنولوژِ چندان به چشم نخواهد آمد اما از سال ۲۰۱۸ یا ۲۰۱۹ به بعد می توانید به وضوح این نکته را رؤیت کنید.
 

آقای نیوئل اما در پیش بینی‌های خود بسیار متواضع است. وی دو بار اعتراف می‌کند که تا‌کنون درباره‌ی پتانسیل‌های محصولات نینتندو اشتباه کرده است:

همیشه امکان این که سورپرایز شوید وجود دارد، اینطور نیست؟ به شخصه گمان می‌کردم که کنسول DS به نوعی احمقانه است. کاملاً اشتباه بود. فکر می‌کردم که سونی شکست سنگینی را در آن نسل کنسول‌های دستی به نینتندو تحمیل کند. من هیچ‌گاه رویش کار نکردم و هیچوقت برایش بازی نساختم. اما در پایان این DS بود که برنده شد. مثال دیگر مربوط می‌گردد به زمانی که برای اولین بار بازی Wii Sports را امتحان کردم و با خودم گفتم: “خدای من! این پر از پتانسیل است و ما می‌توانیم کشفشان کنیم!” و این در حالی بود که این بازی خیلی قبل تر از پتانسیل‌ها بهترین استفاده را کرده بود.
 

بنیانگذار ولو و همکارانش از شکست واهمه‌ای ندارند و این نکته‌ای است که چندین بار در نشست خبری بر آن تأکید می‌کنند:

اگر شکست نخورده‌اید پس نشان می‌دهد که فضای پتانسیل‌ها را به اندازه‌ی کافی کند‌و‌کاو نکرده‌اید. ما به نوعی خوش‌بین هستیم، درست است؟ ما فکر می کنیم که VR در مسیر درستی قدم برمی‌دارد و عملکردش با پیش‌بینی‌های ما همخوانی دارد. همچنین با این مهم که ممکن است این راه به شکست ختم شود مشکلی نداریم چرا که عقیده داریم اگر شما کاری را که احتمال شکستش وجود دارد انجام ندهید، پس در واقع هیچ تلاشی برای انجام یک کار جالب نکرده‌اید.

منبع تک شات

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 11 =